بازگشت نشانه های جنگ سرد
نوشته شده توسط : abbuse

پیمان استارت جدید در آوریل 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چك میان باراك اوباما و دمیتری مدودیف روسای جمهور آمریكا و روسیه به امضا رسید. براساس این پیمان؛ دو كشور باید تعداد موشك‌های هسته‌ای را كه می‌توانند در انبارهای خود نگه دارند كاهش دهند. همچنین سازوكار نظارتی بر تبعیت دو طرف از مقررات این توافقنامه با یك رژیم بازرسی سختگیرانه در این پیمان ترسیم شده است. در عین حال بند 14 این توافقنامه به هر دو طرف امضا كننده این اجازه را می‌دهد كه اگر اتفاقات غیرمعمول مرتبط با این پیمان، منافع هر یك از طرفین را به خطر بیندازد آن كشور می‌تواند از توافقنامه خارج شود.

ابطال پیمان استارت جدید به روسیه و آمریكا این امكان را می‌دهد كه به سلاح های هسته‌ای جدید خود به تعداد نامحدود بیافزایند و این شرایط یادآور سالهای اول دوران جنگ سرد خواهد بود. در همین راستا به تازگی آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه در سخنانی كه در 17 بهمن ماه جاری از سوی خبرگزاری ریانووستی روسیه منتشر شد، گفت: من رد نمی كنم كه تحت شرایط خاص روسیه، موجودی زرادخانه های هسته ای خود را نه كاهش بلكه افزایش دهد. وی دلیل این سخنان خود را تهدید سپر موشكی آمریكا در اروپا برای امنیت روسیه توصیف كرد و افزود، اوضاع در این منطقه واقعا بی ثبات است، آمریكا همچنین به تقویت توان موشكی خود در اروپا و مناطق دیگر ادامه می دهد. وی اضافه كرد كه استقرار سامانه موشكی آمریكا در اروپا نشان از تمایل برای تغییر تعادل استراتژیك نیروها در اروپا دارد.

آناتولی آنتونف همچنین تاكید كرد: به علت همكاری نكردن آمریكا درباره طرح استقرار سامانه موشكی در اروپا، احتمال دارد روسیه از پیمان استارت خارج شود.

آنتونف در مصاحبه با روزنامه كامرسانت نیز گفت: پس از جنگ سرد سلاح های استراتژیك آمریكا به مرزهای روسیه نزدیك تر شده اند. وی همچنین تایید كرد كه گفتگوهای روسیه و آمریكا در باره این سامانه به بن بست رسیده است، زیرا طرح های همكاری آمریكا مبهم هستند و شركت روسیه در این پروژه نیز مطرح نشده است.

سخنان آناتولی آنتونف درحالی ازسوی رسانه های روسی منتشر شد كه پیشتر نیز بسیاری از مقام های روس در خصوص خروج از پیمان استارت جدید به آمریكا هشدار داده اند.

دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه نیز كمی قبل تر در 3 آذر ماه 90 در سخنانی كه از سوی شبكه تلویزیونی روسیه پخش شد به آمریكا هشدار داد كه با توجه به وضعیت سامانه موشكی این كشور در قاره اروپا، روسیه ممكن است از قرارداد استارت 2 یا همان استارت جدید با آمریكا خارج شود.

وی افزود: در صورت بروز وضعیت نامساعد در زمینه سامانه موشكی آمریكا در قاره اروپا، روسیه از اقدامات بعدی در زمینه خلع سلاح و كنترل تسلیحات خودداری می كند.

رییس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان كرد كه روسیه در صورت لزوم در غرب و جنوب كشور، سیستم های تسلیحاتی ضربتی پیشرفته مستقر خواهد كرد كه شرایط برای برتری نظامی بر سامانه پدافند موشكی اروپا را تامین می كند.

ژنرال نیكلای ماكاروف، ژنرال بلندپایه و رییس ستاد مشترك ارتش روسیه یكی دیگر از افرادی است كه به تازگی طی سخنانی كه در 27 آبان ماه توسط خبرگزاری اینترفاكس مخابره و در خبرگزاری آلمان نیز بازتاب داشت، اعلام كرد: سامانه موشكی ناتو ممكن است باعث خروج مسكو از پیمان كاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریكا و احتمالا باعث بروز یك رقابت تسلیحات هسته‌ای شود.

وی تاكید كرد كه پیمان كاهش تسلیحات هسته ای(استارت) چند بند دارد كه به ما اجازه می‌دهد در صورت لزوم از این توافقنامه خارج شویم.

این تهدیدها در سخنان نخست‌ وزیر روسیه، ولادیمیر پوتین، به هنگام مصاحبه با لاری كینگ خبرنگار ارشد شبكه خبری سی ان ان در اوایل دی ماه 1389 نیز كاملا محسوس بود وی در آن زمان ضمن صحبت در خصوص سپر دفاع ضدموشكی اظهار داشت: 'اگر به پیشنهاد روسیه پاسخی منفی داده شود و در نزدیكی مرزهای روسیه تهدید دیگری در شكلی جدید ظهور و بروز كند، آنگاه روسیه ملزم به تامین و تضمین امنیت خود به روش‌های دیگر خواهد بود. از آن جمله، روسیه در مقابل تهدیدات جدید، در نزدیكی مرزهای خود اقدام به استقرار تجهیزات جدید ضربت و ساخت تجهیزات موشكی – هسته‌ای خواهد كرد'.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز چندی پس از امضای پیمان استارت جدید در اظهاراتی كه از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شد، اعلام كرد: اگر طرح سیستم موشكی آمریكا، پتانسیل هسته ای روسیه را تهدید كند این كشور حق خروج از پیمان جدید استارت را برای خود محفوظ می داند.

لاوروف افزود: اگر توسعه كمی و كیفی دفاع موشكی آمریكا، كارآیی نیروهای هسته ای و راهبردی روسیه را مختل كند، روسیه حق خواهد داشت از پیمان استارت خارج شود.

**سخن آخر

--------------

براساس پیمان استارات جدید مقرر شده است، سقف كلاهك ‌های هسته‌ای كنونی میان آمریكا و روسیه در مدت 10 سال تا 30 درصد كاهش یابد و تعداد موشك های دوربرد و بمب‌افكن‌های سنگین دو كشور از عدد 700 تجاوز نكند. در همین حال آمریكا به رغم موافقت قطعی و اصولی با روسیه، می كوشد تا با نزدیك شدن به همسایگان روسیه تجهیزات سپر موشكی مد نظر خود را در حیات خلوت روسیه بنا كند. این موضوع همان چیزی است كه روسیه آن را تهدیدی حیاتی برای امنیت خود تلقی می كند. واكنش مقام های روسیه و هشدارهای پیاپی آنان به آمریكا مبنی بر خروج از پیمان كاهش تسلیحات نظامی و هسته ای استارت جدید حاكی از عدم رضایت روسیه از رفتار خودسرانه و نا مشخص آمریكا است كه به بی ثباتی و تهدید امنیت در منطقه منجر خواهد شد. آیا نشانه های جنگ سرد در حال بازگشت هستند؟

پژوهش**م.الف**9123





:: برچسب‌ها: جزیره , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: